Planowanie i rozwój swojej kariery zawodowej warto opierać na dwóch filarach: wiedzy o swoich wartościach, potrzebach i predyspozycjach oraz na realistycznym spojrzeniu na aktualną i nadchodzącą sytuację na rynku pracy. Jakie będą więc zawody przyszłości? Skąd dowiedzieć się jak kierować swoim rozwojem i jakie decyzje podejmować, żeby za kilka i kilkanaście lat świetnie funkcjonować w obszarze zawodowym? Jak wspierać w rozwoju dzieci, by w przyszłości mogły bez większych trudności odnaleźć swoją ścieżkę zawodową? Zebrałam dla Ciebie dane i podpowiedzi w tym zakresie – czytaj i wdrażaj.
Czy zastąpią nas roboty? W jakim kierunku zmierza rynek pracy?
Prognozy dotyczące zmian na rynku pracy możesz znaleźć w raporcie “Umiejętności 2030″*. Celem stojących u jego podłoża badań było ustalenie jakie obszary wiedzy i jakie umiejętności będą potrzebne w powstających zawodach przyszłości. Ostatnio coraz częściej atakują nas pytania czy wkrótce zastąpią nas roboty, w jakim kierunku zmieni się rynek pracy, jakie są te tajemnicze zawody przyszłości? Raport nie podaje listy najbardziej potrzebnych w przyszłości zawodów i dobrze, bo takie przewidywania byłyby obarczone sporym ryzykiem. Dostajemy jednak mnóstwo cennych wskazówek, które mogą być niezwykle pomocne przy zarządzaniu swoją karierą i rozwojem oraz edukacją naszych dzieci. Okazuje się bowiem, że rynek pracy charakteryzować się będzie zapotrzebowaniem na zestawy kompetencji, konkretne umiejętności i wciąż poszerzaną, aktualizowaną wiedzę z różnych dyscyplin. Nie będzie to era wyuczonego zawodu, a czas wciąż rozwijanych kompetencji.
Co będzie kształtowało rynek pracy w 2030 roku?
Wśród trendów kształtujących naszą sytuację mamy: globalizację, urbanizację, pogłębiające się nierówności społeczne, wpływ niepewności politycznej, automatyzację, polarność idei zrównoważonego rozwoju (zielony sektor gospodarki), zmiany demograficzne. Na tym tle okazuje się, że 7 na 10 osób z nas ma zawód, który w przyszłość nadal będzie istnieć, ale zmieni się sposób wykonywania pracy, 2 na 10 osób ma pracę na tyle mechaniczną, że najprawdopodobniej przejmą ją roboty, 1 na 10 osób wykonuje zawód, na który zapotrzebowanie będzie rosło. Jaki wysnułabym z tych ogólnych statystyk wniosek? Raczej nie musimy bać się automatyzacji, ale musimy być nastawione na nieustanny rozwój naszych umiejętności. Na odcinanie kuponów od raz zdobytej pozycji i wiedzy raczej niewiele z nas będzie mogło sobie pozwolić w najbliższej przyszłości.
Jaki będzie zawód przyszłości?
W wyniku badań, o których wspomniałam wyżej powstała lista umiejętności, zdolności i wiedzy, które będą najbardziej cenione na rynku pracy do 2030 roku. Dane dotyczą Wielkiej Brytanii, która wydała mi się bliższa kulturowo i społecznie, natomiast w raporcie możesz poznać także zestawienie dla Stanów Zjednoczonych. Kolejność w poniższych zestawieniach ma znaczenie.
Pożądane umiejętności:
- ocena i podejmowanie decyzji,
- aktywna nauka
- strategiczne podejście do nauki
- monitorowanie i ocena wyników
- kompleksowe rozwiązywanie problemów
- ocena systemów i procesów
- umiejętność krytycznego myślenia
- instruowanie, uczenie innych
- zarządzanie ludźmi
- koordynacja
- aktywne słuchanie
- percepcja społeczna
- analiza operacji
- zarządzanie czasem
- pisanie, redagowanie
- techniki perswazji
- czytanie ze zrozumieniem
- korzystanie z umiejętności matematyczno-logicznych
- zarządzanie zasobami materialnymi
- negocjowanie
- programowanie
- zarządzanie zasobami finansowymi
- szybkie reagowanie
- kontrola jakości
- rozwiązywanie problemów
- monitorowanie operacji
- dobór sprzętu
Pożądane zdolności:
- Fluency of Ideas (hm, jak to przetłumaczyć?)
- oryginalność
- dedukcja
- dostrzeganie problemów
- pozyskiwanie informacji
- dostrzeganie, rozumienie innych osób
- klarowne, precyzyjne komunikowanie się
- szybkie zapamiętywanie
- elastyczność
- szybkie reagowanie
- podzielność uwagi
- łatwość pisania
- zdolności matematyczne
- wizualizowanie
- selektywna uwaga
- przewidywanie
- utrzymywanie uwagi odbiorców
Pożądana wiedza i perspektywiczne sektory branżowe:
- edukacja i szkolenie
- administracja i zarządzanie
- psychologia
- socjologia i antropologia
- język angielski
- zarządzanie zasobami ludzkimi
- komunikacja i media
- historia i archeologia
- biologia
- sztuki piękne
- filozofia i teologia
- terapia i poradnictwo
- prawo i zarządzanie
- informatyka i elektronika
- geografia
- ekonomia i rachunkowość
- matematyka
- medycyna i stomatologia
- chemia
- projektowanie
- sprzedaż i marketing
- obsługa klienta
- języki obce
- fizyka
- inżynieria i technologia
- telekomunikacja
- produkcja żywności
- bezpieczeństwo publiczne i ochrona
- budownictwo i projektowanie
- transport
- mechanika
Jaki będzie zawód przyszłości?
- odpowiadający na przyszłe potrzeby społeczne, wśród których dominują: ekologia, medycyna, rozrywka, starzenie się społeczeństwa, zaburzenia psychologiczne, choroby psychiczne
- trudny do zautomatyzowania (lub możliwy do zautomatyzowania tylko w wybranym zakresie, który stanowić będzie usprawnienie czy ułatwienie)
- wymagający ciągłego podnoszenia kwalifikacji, doszkalania się
- wymagający dysponowania licznymi kompetencjami miękkimi (umiejętnościami i cechami indywidualnymi, psychospołecznymi obawiającymi się w zachowaniu a niezwiązanymi z wprost z wiedzą)
Autor: Lucyna Sielicka
Źródło: WELL-WELL – blog o rozwoju zawodowym i osobistym – well-well.pl