Aktualnosci

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ – Co to takiego? 7 cech przedsiębiorcy

Kiedy decydujemy się na własny biznes lub wykonywanie wolnego zawodu, wtedy właśnie według polskiego prawa stajemy się przedsiębiorcami. Ale jak być DOBRYM przedsiębiorcą? Jakie umiejętności należy opanować, żeby poprowadzić swoją firmę lub karierę prosto do sukcesu?

Nie istnieje w aktach prawnych jednolita definicja przedsiębiorcy. Jest za to kilka takich cech, które zawsze pojawiają się przy rozmowach o tym, czym powinna charakteryzować się osoba przedsiębiorcza.

Jaki jest przedsiębiorca? 7 cech

Istota przedsiębiorczości to temat-rzeka, o czym świadczy cała masa poświęconych temu zagadnieniu książek, wykładów czy materiałów wideo. W większości tych rozważań na pierwszy plan wysuwa się lista zalet, które powinien posiadać doby przedsiębiorca. Jakie to cechy? Oto siedem cech głównych, jakie powinien posiadać i rozwijać w sobie każdy przedsiębiorca.

1. Wytrwałość w dążeniu do celu

Prowadzenie własnego biznesu to nie jest pewny i natychmiastowy zysk. To raczej ciągła praca, wymagająca od nas ogromnych nakładów cierpliwości. Każdą inwestycję i działanie najlepiej rozpatrywać długofalowo i nie zniechęcać się, gdy nie zobaczymy efektów w krótkim czasie. W końcu nie od razu Rzym zbudowano, prawda? Wytrwałością i cierpliwością, cegiełka po cegiełce, osiągniemy zamierzony cel. A co, jeśli się nie uda? Mawiają, że czasami droga do celu jest dużo ważniejsza od jego osiągnięcia. Wypatruj w swojej przygodzie lekcji na przyszłość i ucz się pilnie. To pierwszy krok do przedsiębiorczości.

2. Odwaga do podjęcia ryzyka

Świat należy do tych, którzy nie boją się próbować nowych rzeczy. Strach przed porażką potrafi skutecznie blokować dobre pomysły w szufladzie. Co oni sobie o mnie pomyślą? A co, jeśli to nie wypali? Takie wątpliwości pojawiają się zapewne w głowach każdego z nas, gdy chcemy pokazać coś światu. Ech, odpuszczam! – pomyśli większość. Trudno, wtedy spróbuję kolejny raz – pomyśli prawdziwy przedsiębiorca.

3. Kreatywność w biznesie

Jedni mówią, że wymyślono już wszystko. Jednak przedsiębiorcy ciągle udowadniają, że istnieje cała masa rzeczy i usług, których chcemy lub potrzebujemy. W biznesie istotnym jest myślenie kreatywne, otwarte, pozwalające dostrzec rzeczy i rozwiązania inne niż zwykle. To bardzo ważna cecha, by sprawnie zarządzać firmą i cały czas być na rynku ciekawym przedsiębiorstwem.

4. Determinacja

Determinacja to jedna z najważniejszych cech dobrego przedsiębiorcy. Ważne, by cel, jaki sobie postawiliśmy, nie znikał nam z pola widzenia. Musimy wiedzieć, czego chcemy i nie ulegać przeciwnościom, jakie napotykamy. Wszelkie problemy, które przydarzą nam się w drodze do celu, bierzmy jak małe sprawdziany naszego zaangażowania w daną sprawę.  

5. Dobra organizacja pracy

Firmy bez dobrej organizacji czasu, pracy i zasobów to miejsca, w których panuje chaos i trudno jest cokolwiek zaplanować. Naszą mocną stroną w tej kwestii będzie umiejętność rozdzielania obowiązków wśród pracowników lub terminowego wykonywania zadań samodzielnie. Dobry plan i przejrzyście zorganizowany terminarz, który współgra z naszymi możliwościami, to klucz do sukcesu każdego przedsiębiorcy. O zaletach planowania możecie poczytać również w ramach innych zagadnień poruszanych na blogu, np. w tekście Jak oswoić deadline i nauczyć się bycia na czas bez stresu? czy Produktywność – jak się tego nauczyć i osiągać sukcesy?

6. Zdolność do współpracy

Nie da się rozwinąć i poprowadzić biznesu bez utrzymywania dobrych relacji z innymi. Mamy tu na myśli zarówno inne firmy, jak i klientów. W wielu przypadkach kluczową rolę odgrywać będzie nasza elastyczność i zdolność porzucenia postawy Zosi Samosi, która wszystko chciałaby zrobić po swojemu. Dużo bardziej skorzystamy na tym, gdy będziemy otwarci na innych, ich potrzeby i umiejętności, a także szczerze zaangażujemy się sprawę.

7. Dbałość o relacje z klientem

Ten punkt niejako wynika z poprzedniego, jednak jest na tyle istotny, że warto go podkreślić. W końcu wszystkie działania w naszej firmie kręcą się wokół jednego człowieka – naszego klienta. Dlatego tak ważne jest utrzymywanie dobrych relacji z odbiorcami, bo bez nich… No cóż, bez nich to po prostu nic się nie wydarzy. Dbajmy o stałych klientów – to oni najbardziej przyczyniają się do rozgłosu (nie tylko dobrego!) o firmie. Dobry przedsiębiorca powinien zatroszczyć się o szczerą i korzystną dla obu stron relację, a na pewno przyniesie to pozytywne rezultaty.

To oczywiście tylko część cech, które charakteryzują dobrego przedsiębiorcę. Najważniejsze, by zauważyć drzemiący w nas potencjał i pozwolić mu się rozwijać, wykorzystując do tego wszystkie siły i umiejętności. Bez naszego pełnego zaangażowania szanse na powodzenie są znikome.

Źródło: https://tworzeto.pl/