Fotografia produktowa to termin znajdujący zastosowanie zarówno w marketingu, jak i w branży fotograficznej. W obu przypadkach mamy do czynienia ze zbiorczym określeniem tych rodzajów fotografii, która koncentruje się na produktach przeznaczonych do sprzedaży. Samą fotografię produktową można dzielić na kilka typów, a kluczowe znaczenie okazuje się mieć to, jakich produktów dotyczy, jakie ma zastosowanie i jaka jest moc jej oddziaływania.
Kryteria podziału fotografii produktowej
Klienci zainteresowani fotografią produktową najczęściej zlecają zdjęcia typu packshot, a więc te fotografie, które są wykonywane na białym albo jednorodnym te. Zdjęcia mają do spełnienia dwie funkcje – informacyjną i dokumentacyjną i często są podstawą systemów sprzedażowych. Nie są jednak jedynymi, jakie można wykonać, bo sporą popularnością cieszy się również fotografia produktowa instruktarzowa. Tu fotograf koncentruje się przede wszystkim na cechach użytkowych produktu, mamy więc do czynienia ze zdjęciami, które często pojawiają się na szkoleniach i w instrukcjach produktu.
Podział byłby jednak niekompletny, gdyby zabrakło w nim wzmianki o klasycznej fotografii produktowej reklamowej. Tu dominuje przekaz emocjonalny i nie powinno być to zaskoczeniem, bo jej celem jest skłonienie klientów do podjęcia określonego działania. Funkcja dokumentacyjna jest mniej istotna, a bywa i tak, że całkowicie się ją pomija.
Zalety zdjęć typu packshot
Fotografia produktowa typu packshot jest zwykle wymieniana jako ta, której popularność jest naprawdę duża. Nie powinno to zresztą stanowić dla nikogo zaskoczenia, bo na liście jej znaków rozpoznawczych znajduje się nie tylko niska cena, ale i doskonale realizowana funkcja informacyjna. Zdjęcia tego rodzaju pozwalają klientom skupić się przede wszystkim na produkcie. Umożliwiają jego lepsze poznanie i rozwijają szereg wątpliwości, jakie mogą pojawić się choćby w momencie sprzedawania danych rozwiązań przez Internet. Oczywiście, fotografia produktowa tego typu nie powinna interesować wyłącznie osób prowadzących sklepy internetowe. Znakomicie sprawdza się również na aukcjach, w gazetach, a także w katalogach.
Fotografia produktowa jest dziś jednym z najważniejszych narzędzi, z jakimi pracują handlowcy. Klienci nie tylko przyzwyczaili się do niej, ale w pewnym momencie zaczęli również stawiać przed nią określone wymagania. To właśnie dlatego dziś osoby zlecające ją nie mogą już pozwolić sobie na brak profesjonalizmu, jeśli nie chcą, aby ten odbił się na ich działalności. Przypadkowość w przekazie z pewnością nie zostanie przeoczona przez odbiorców, a to wpłynie na obniżenie wyników sprzedaży.
Znaczenie fotografii produktowej w handlu internetowym
O fotografii produktowej mówi się dziś często jako o rozwiązaniu, które zaznacza swoją obecność we wszystkich mediach. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, skoro ostatnie lata kojarzą się nam przede wszystkim z wyraźnym wzrostem popularności handlu internetowego. Ten staje się jedną z najwygodniejszych form robienia zakupów, oszczędzającą czas i pozwalającą na naprawdę dobre poznanie produktu, który budzi zainteresowanie potencjalnego kupującego. Za jedyne ograniczenie można uznać to, że e-zakupy nie pozwalają na dotknięcie towaru. Fotografia produktowa pozwala jednak na radzenie sobie z tym problemem i robi to naprawdę skutecznie. Dobre zdjęcia nie ograniczają się zresztą do obrazowania cech produktów, choć ta ich funkcja wydaje się dla nas najważniejszą. Potrafią także wzbudzać emocje, a tym samym zachęcają do zakupów.
Źródło: https://biznes-monitor.pl/