Aktualnosci

JAK TWORZYĆ LEPSZE NAZWY MAREK – 7 TECHNIK NAMINGU

Copywriting to nie tylko tworzenie tekstów informacyjnych na strony www, sprzedażowe treści na landing pages i do sklepów online czy tekstów informacyjnych na bloga firmy. Copywriting w skali „mikro” jest równie ważny, jak ten w skali „makro”, stawia jednak przed copywriterem zupełnie inne wymagania.

Specyficzną formą copywritingu jest tworzenie claimów, haseł reklamowych i nazw marek lub produktów. Wymaga zwięzłości, wyobraźni i… cierpliwości. Tymczasem nazwa marki powinna być chwytliwa, wyróżniająca się i łatwa do zapamiętania, a jednocześnie powinna przynajmniej sugerować branżę, w jakiej funkcjonuje firma.

Jakie techniki warto wykorzystać, tworząc nazwy dla marek?

1. PROSTOTA I KONTEKST INFORMACYJNY

Naczelna zasada jest prosta: krótszą nazwę łatwiej zapamiętać.  Twój klient szybciej zapamięta skrót KFC niż długie rozwinięcie Kentucky Fried Chicken. Prostota to coś więcej niż tylko zbitek dwóch ładnie brzmiących sylab. Słowa zapamiętujemy łatwiej, jeśli towarzyszy im jakiś kontekst i skojarzenie. Mieszkańcy Krakowa z pewnością kojarzą pubokawiarnię Pierwszy Lokal na Stolarskiej po lewej stronie, idąc od Małego Rynku. Nazwa jest długa, ale i skuteczna. Dlaczego? Ponieważ dokładnie opisuje położenie lokalu.

2. TRUDNE SŁOWA, OBCE SŁOWA

Szukając nazwy marki lub produktu, koniecznie zwróć więc uwagę na konotacje, jakie wywołuje, zwłaszcza jeżeli używasz słów zapożyczonych z innego języka. Nazwa włoskiej marki kosmetycznej Pupa u wielu polskich odbiorców wywołuje zmieszanie — a oznacza lalkę. Z powodu różnic kulturowych i językowych wiele marek straciło możliwość ekspansji i rozwoju. Warto uniknąć tego już na starcie. Unikaj również słów, których wymowa budzi wątpliwości – jeśli Twój klient ma plany startu na rynku zagranicznym, zbitki „rz” lub „cz” mogą stanowić wyzwanie dla nowych odbiorców.

3. WYRÓŻNIJ SIĘ

Polski rynek usług to prawdziwa składnica banalnych nazw marek. W każdym mieście znajduje się fryzjer „u Kasi”, warzywniak „Jabłuszko” czy firma budowlana „Marek-bud”. Niewielkie firmy usługowe działające lokalnie nie potrzebują całej księgi identyfikacji wizualnej, jednak przedsiębiorcy o większych ambicjach potrzebują nazwy, która odróżni ich od konkurencji. Tworząc nazwę firmy warto odejść od szablonów tak powszechnych, że wręcz przezroczystych.

4. SŁOWOTWÓRSTWO

Graj słowami. Nie bój się ich tworzyć i przekształcać. W ten sposób powstało wiele znanych nazw, które jednoznacznie kojarzą się odbiorcom z daną firmą. Pierwsze litery nazwisk założycieli marki ułożone w odpowiedni sposób mogą dać ciekawe rezultaty. Skojarzenia przedstawione w atrakcyjny sposób — początek rozpoznawalności. Nazwa marki Reebok czerpie z jednego z języków afrykańskich, w którym Rhebok oznacza antylopę.

5. DROGA NA SKRÓTY

Każdy był kiedyś w Empiku. Czy wiesz, że nazwa popularnych księgarni to skrót Elektronika, Muzyka, Prasa i Książki? A Dekoral? To połączenie skrótu od słowa dekoracja i RAL — pierwszej w Polsce palety kolorów. Szukając nazwy dla marki lub towaru nie bój się więc sięgać do obszaru działania firmy. Skojarzenie pomoże odbiorcy zapamiętać, w jakiej branży działa firma.

6. SENTYMENT

Pozytywne wspomnienia wywołują pozytywne emocje. Postaw na nie, projektując nową nazwę. Dzięki temu nowy brand da się zapamiętać, a miłe wspomnienia lub sentyment, który wywoła, zwiększy zaangażowanie odbiorcy. Taką tendencję można zauważyć w nazwie marki Pan Tu Nie Stał – chociaż czasy poprzedniego ustroju politycznego nie wszystkim zapadły w pamięć jako czas dostatku i spokoju, przypadają one na okres młodości dzisiejszych odbiorców marki.

7. PROJEKT ZAMIAST PRZYPADKU

Jeszcze sto lat temu praktycznie każda nazwa marki czerpała z nazwisk jej założycieli — tak więc mamy Wedla, Chanel czy Lamborghini. Praktyka ta służyła budowaniu wiarygodności: kupując mydło lub korzystając z usług kancelarii wiedziałeś, że właściciel swoim nazwiskiem ręczy za jakość towaru lub usługi.
Oczywiście również i dziś jest to dobry sposób na nazwanie swojej firmy, jednak aby nazwa zapadła w pamięć, powinna być zaprojektowana. Nazwisko lub inicjały nie mają takiej siły tworzenia skojarzeń i obrazów, jak pełne słowa, dlatego nazwa oparta na nazwisku twórcy powinna być „obudowana” graficznie w sposób ułatwiający identyfikację wartości, jakie się z nią łączą.

8. STORYTELLING

Naming wymaga operowania krótkimi słowami – trudno Ci będzie w kilku sylabach opowiedzieć całą historię, wyrazić wartości marki i rozbudzić w odbiorcy emocje, które pozwolą mu się zaangażować w Twoje działania. Zacznij więc myśleć o nazwie jako o esencji wszystkiego, czym ma być firma – i zostaw przestrzeń na to, aby wokół nazwy mogła powstać cała opowieść, rozwijana w storytellingu przekazów firmy: blogu, mediach społecznościowych, kampaniach promocyjnych.

Źródło: https://projektfreelancer.pl/