Wideo jest obecnie jednym z bardziej preferowanych formatów w świecie cyfrowym, zwłaszcza dla młodszych użytkowników. Jedną z sieci społecznościowych, która stała się popularna wśród nastolatków, jest TikTok, wcześniej znany jako Musical.ly – aplikacja, która w pełni wykorzystuje wspomniany wcześniej format. TikTok to sieć społecznościowa, która łączy aplikacje Vine i Snapchat. Możesz za jej pomocą tworzyć filmy trwające od 15 sekund do jednej minuty. Umożliwia także dodawanie efektów specjalnych do filmów w celu ich dostosowania. To krok dalej niż stories na Instagramie, a jego czynnikiem wyróżniającym jest to, że większość filmów publikowanych w aplikacji jest oparte na piosence wybranej przez użytkownika. Ta hybryda komunikatorów jest teraz dostępna do pobrania na iOS i Androida.
W tym artykule m.in. przeanalizujemy jak korzystać z tego serwisu, postaramy się określić grupę odbiorców/twórców treści na TikToku oraz zastanowimy się nad tym, czy warto by firmy promowały się w tym serwisie – gotowi? No to zaczynamy!
Jak korzystać z TikTok?
Kiedy wejdziesz do świata TikToka, zobaczysz, że jest bardzo podobny do Instagrama – filmy pojawiają się pionowo. Oś czasu jest podzielona na trzy sekcje, dostępne w górnej części ekranu: filmy publikowane przez obserwowane osoby, polecane filmy oraz sekcja „Dla Ciebie”, która zawiera popularne video w pobliżu Twojej lokalizacji. Dolna część interfejsu zawiera kilka funkcji tj. przycisk powrotu do ekranu głównego, przycisk wyszukiwania, środkowy przycisk do publikowania własnych filmów i dwa inne przyciski do wyświetlania powiadomień i uzyskiwania dostępu do profilu.
Jak każda dobra aplikacja społecznościowa, TikTok tworzy profil użytkownika dla każdego użytkownika, w którym możesz dodać zdjęcie profilowe i krótką biografię, a także możesz zobaczyć liczbę obserwujących lub fanów, których obserwujesz, oraz listę wszystkich filmy, które opublikowałeś. Możesz także dodać ikonę, aby połączyć swoje konto TikTok i konta na Instagramie lub udostępnić swój profil na przykład na Facebooku lub Twitterze.
TikTok umożliwia korzystanie z fragmentów utworów ulubionych artystów lub aktualnych hitów radiowych z całego świata. Możesz nagrywać swoje wideo na kilka sposobów: zwolnione tempo, przyspieszone tempo, klatkowanie… A jeśli używasz przedniego aparatu tak, jakbyś robił selfie, możesz dodać filtry, zbliżone do tych które oferuje Snapchat.
Po nagraniu i przetworzeniu filmu możesz go przyciąć, dodać filtry lub efekt specjalny, na przykład odtworzyć go od tyłu. Gdy będzie gotowy, możesz opublikować swój film i oznaczyć lub wspomnieć o swoich kontaktach. TikTok pozwala również na wykonywanie duetów z innymi użytkownikami lub zorganizowanie „imprezy” z kilkoma użytkownikami, aby wspólnie stworzyć wideo. Ponadto sieć społecznościowa okresowo organizuje wyzwania w oparciu o określony hashtag, a filmy z największą liczbą polubień pojawiają się w kanałach polecanych filmów lub są udostępniane przez popularne konta.
Kto korzysta z TikToka?
TikTok może poszczycić się już 1,5 miliardem pobrań w App Store i Google Play oraz ponad 500 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie. Wg. dostępnych danych, obecnie w Polsce mamy ponad 2,5 miliona użytkowników TikToka. Od momentu powstania w 2018 roku, TikTok ewoluował z aplikacji do tworzenia zabawnych wideo, do raju marketingowego i reklamowego. Szacuje się, że osoby w wieku powyżej 35 lat korzystają głównie z Facebooka i Twittera, milenialsi używają Instagrama i YouTube a młode pokolenie preferuje właśnie TikToka. Choć największa grupa wiekowa użytkowników TikTok to osoby w wieku od 16 do 24 lat, to jeśli myślisz, że TikTok to tylko młodsze pokolenie, to mocno się mylisz.
Prawdopodobnie widziałeś, w jaki sposób marki używają Instagrama do interakcji z konsumentami, poprzez posty, relacje, filmy na żywo i IGTV. TikTok umożliwia markom interakcję z użytkownikami za pośrednictwem wideo, tylko w krótszych, niewielkich klipach. Na TikTok możesz znaleźć wszystkich, od influencerów i celebrytów po polityków i przeciętnego Kowalskiego.
TikTok dla firm i sposoby poruszania się w nim
Szansą TikTok dla firm jest sama liczba aktywnych użytkowników platformy. Jeśli Twoja firma jest gotowa wypróbować TikTok, oto cztery rodzaje elementy, od których możesz zacząć.
– Twórz własne treści w TikTok
Nawet jeśli Twoja marka nie jest dobrze znana i tak możesz skutecznie wykorzystywać TikTok do marketingu. Wszystko zaczyna się od zaplanowania świetnych treści i zastosowania sprawdzonych metod. Bądź autentyczny: większość użytkowników mediów społecznościowych nie ma dostępu do drogiego sprzętu fotograficznego ani budżetów produkcyjnych. Wykorzystują do tego swój smartfon, czas i naturalność. Wykorzystaj takie podejście do tworzenia własnych treści. Ujawniając prawdziwą osobowość Twojej marki, użytkownicy poczują z nią więź i będą mogli się z nią utożsamiać, co również buduje zaufanie. Pamiętaj, TikTok nie jest miejscem na pierwsze złe wrażenia i fałszywe uśmiechy. To miejsce autentycznej rozrywki, humoru i zabawy. Nie musisz się męczyć, aby wymyślić nowe i niepowtarzalne pomysły na treści dla TikTok – możesz czerpać inspirację z innych filmów. Platforma opiera się na zaangażowaniu społeczności i hashtagach, więc wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć istniejące treści i dostosować je do siebie. Zobacz jakie pomysły już „wypaliły” i wykorzystaj je przy promocji własnej marki. Zanim zaczniesz tworzyć zawartość, zapoznaj się z unikalnym stylem TikTok. To nie jest platforma formalna ani nazbyt profesjonalna; to przestrzeń, w której użytkownicy i marki mogą eksperymentować z trendami, zachowywać się głupkowato i żartobliwie oraz pokazywać siebie z innej strony. Rada od nas – przed nagraniem swoich pierwszych hollywoodzkich produkcji na TikToku, obejrzyj filmy innych. Musisz wiedzieć w jakiej konwencji się poruszasz.
– Używaj i udostępniaj treści generowane przez innych użytkowników w TikTok
Chociaż forma TikTok jest zabawna i luźna, potrzeba trochę kreatywności, aby stworzyć video, które się przebije. Marki szczególnie muszą planować swoje treści, aby uzyskać jak najlepszy zwrot ze swoich wysiłków. Firma Nike zastosowała ciekawe podejście do TikToka. Zamiast publikować własne publiczne treści wideo, zarabiaja na treściach tworzonych przez użytkowników. Jeśli spojrzysz na ich profil TikTok, zobaczysz, że konto Nike jest prywatne i musisz poprosić o dostęp, aby wyświetlić zawartość. Sprawdź natomiast użycie hashtagu #nike, aby zobaczyć prawdziwą magię marketingu. Ponad 929 milionów użytkowników obejrzało ten hashtag, a miliony postów TikTok go zawierają. Przewijając w dół, zobaczysz filmy i GIF-y użytkowników noszących Nike, uprawiających sport w ubraniach marki, tańczących ubranych w odzież popularnego brandu i nie tylko.
– Reklamuj się w TikTok
Podobnie jak inne platformy mediów społecznościowych, TikTok zmierza w kierunku, gdzie marki płacą za wyświetlanie swoich reklam użytkownikom. Poniżej przedstawimy cztery sposoby, w jakie TikTok pozwala płacić za reklamy z poziomu aplikacji.
Przejęcie marki: te reklamy pojawiają się w kanale użytkownika, zanim zobaczą jakiekolwiek inne treści użytkownika. Można je połączyć ze stroną docelową reklamodawcy i występują w różnych kategoriach. Zasadniczo tylko jedna reklama może być wyświetlana w tym boksie dla określonej kategorii w ciągu dnia.
Reklamy natywne: te reklamy wideo są odtwarzane między treściami użytkownika. Mogą mieć długość od 9 do 15 sekund i zawierać przyciski. Użytkownicy mogą pomijać lub przewijać te reklamy.
Sponsorowane wyzwania związane z hashtagami: wyzwania związane z hashtagami to wielka sprawa w TikTok. Gdy na stronie Discover pojawi się nowe wyzwanie, miliony użytkowników mogą je zobaczyć i dołączyć. Twoja firma może zapłacić za sponsorowanie wyzwania z hashtagiem i uzyskać niestandardowy baner na stronie Discover. Gdy użytkownicy go dotkną, zostaną przeniesieni do filmów tworzonych przez Twój zespół, wyjaśniających i demonstrujących wyzwanie, jednocześnie promując Twoją markę.
Markowe filtry: zaprojektuj filtr TikTok powiązany z Twoją firmą. Użytkownicy mogą wybrać obiektyw podczas wybierania filtra dla swojego filmu i jest on aktywny przez 10 dni.
– Współpraca z influencerami na TikToku
Podobnie jak Instagram, Facebook i YouTube, Twoja marka może korzystać z tzn. marketingu wpływowego, aby zwiększyć swój zasięg. Influencerzy w TikTok mają różną liczbę obserwujących, a zatem mają różny stopień wpływu. Ogólnie rzecz biorąc, im więcej obserwujących ma influencer, tym droższa jest z nim praca. Jednak zwrot z inwestycji może być ogromny. Jako marka możesz zwrócić się do odpowiednich osób mających określone zasięgi na TikTok i zaproponować im współpracę, ale ważne jest strategiczne podejście do tego, z kim współpracujesz. Jeśli Twoja marka sprzedaje akcesoria kosmetyczne, współpraca z influencerami gier wideo nie jest najlepszym rozwiązaniem. Znajdź influencerów, którzy pracują w Twojej niszy i których osobowości są zgodne z wartościami Twojej marki.
W przypadku określonego poziomu wynagrodzenia osoby mające wpływ na TikTok mogą:
· Przedstawić Twój produkt w filmie TikTok.
· Napisać o produkcie w opisie filmu.
· Dodać link do Twojej marki w opisie.
Pewnie zdajecie sobie sprawę, jak skuteczny jest marketing influencerów na innych platformach społecznościowych. Na TikToku nie jest inaczej.
Podsumowanie
Każdy serwis społecznościowy ma swoją określoną grupę odbiorców i specyfikę. Nie można lekceważyć takiej ilości aktywnych użytkowników tego serwisu w Polsce, ale jeśli chcesz promować na nim swoje produkty, zastanów się w pierwszej kolejności, czy znajduje się na nim Twoja grupa docelowa. Warto również zwrócić uwagę czy reklama na TikToku nie wpłynie na obniżenie rangi Twojego produktu – nie jest raczej dobrym miejscem na promowanie dóbr luksusowych. Moim zdaniem, opieranie promocji swojej działalności tylko i wyłącznie na TikToku jest błędne (również w związku z jego chwiejną pozycją na Polskim rynku), ale warto się zastanowić by była to jedna ze składowych Twoich działań promocyjnych. A Ty, co o tym myślisz? Daj znać w komentarzach i dzięki za przeczytanie artykułu – do następnego, cześć! 😉
Źródło: https://www.riseupagencja.pl/