Biznes ma zarabiać pieniądze, to oczywiste. Wiele firm na tym niestety poprzestaje, a istnieje co najmniej kilka powodów, dla których warto poszukać głębszego sensu istnienia przedsiębiorstwa. Czegoś, co wyróżni nas na rynku i co sprawi, że pracownicy będą mieli poczucie, że przychodząc do pracy robią coś dobrego dla świata.
Spróbujmy zatem wyartykułować korzyści z prowadzenia zrównoważonego biznesu. Są one raczej ogólne i dotykają różnych aspektów działalności. Jestem jednak przekonana, że po odpowiednim dopasowaniu do firmy i projektu, można ich również użyć jako część uzasadnienia biznesowego do realizacji ekologicznych zmian w firmie.
Dlaczego zatem warto prowadzić biznes w sposób zrównoważony?
Aby zużywać mniej energii, wody i materiałów
Poprzez uproszczenie lub poprawę wydajności procesu, zmiany w sposobie produkcji, zmiany w modelu biznesowym lub po prostu decydując się na inwestycję, możemy dokonać znaczących zmian w naszej organizacji jeśli chodzi o zużycie zasobów. Beneficjentem będzie nie tylko planeta, ale też firma, bo z reguły mniejsze zużycie = oszczędności.
Aby ograniczyć ilość odpadów
Przykładowa rezygnacja z wody w plastikowych butelkach na rzecz wody z dyspozytorów jest idealnym przykładem właśnie ograniczania odpadów. Jak z pewnością zauważyliście, według wyliczeń rocznie „wyprodukujemy” o 20 tysięcy mniej plastikowych butelek, to ogromna ilość!
Te dwa powody prowadzą nas do trzeciego, który w nadchodzących latach może okazać się najbardziej istotny:
Aby ograniczyć ryzyko
Zmniejszenie zużycia energii i materiałów minimalizuje ryzyko związane ze zmianą prawa, cen lub szokiem podażowym. Jeśli ceny energii wzrosną, firma, która zużywa jej mniej, nie odczuje tego tak mocno, jak firma, która nie podjęła żadnych kroków w tym kierunku. Ostrożność w korzystaniu z zasobów sprawia, że firma jest bardziej odporna na to, co dzieje się na rynku tych zasobów.
Aby budować wartość marki
Zrównoważony rozwój jest nierozłącznie związany z myśleniem długoterminowym oraz braniem pod uwagę całego cyklu życia produktu. Pozwala to łatwiej unikać błędów, które mogą zaszkodzić reputacji firmy i obniżyć wartość marki.
Dla wielu przedsiębiorstw najważniejszym aktywem jest ich marka. Nawet jeśli w twojej firmie jeszcze nikt w ten sposób nie myśli, to z pewnością znajdziesz osoby, które zdają sobie sprawę z tego, że markę trzeba budować, wzmacniać, promować, itd. Zrównoważony rozwój jest świetnym polem do tego, aby pokazać naszą firmę z dobrej strony. Takie informacje mogą być mile widziane na przykład przez inwestorów, ale nie tylko. Wielu firmom może zależeć na tym…
Aby być atrakcyjnym pracodawcą
Ludzie pragną mieć poczucie głębszego sensu w tym co robią. Jeśli firma daje możliwości zrobienia czegoś dobrego dla planety, społeczności albo szeroko pojętego otoczenia, to automatycznie staje się o wiele bardziej atrakcyjnym pracodawcą. Możliwości konkurowania wynagrodzeniami kiedyś się kończą.
Ludzie natomiast, kiedy już spełnią podstawowe potrzeby egzystencjalne, chcą zmieniać świat, nawet jeśli nie są tego do końca świadomi A pracodawca, który im to umożliwi zyskuje dużą przewagę nad konkurentami w walce o wykwalifikowanych pracowników.
Aby przyciągnąć nowych klientów
Niezależnie od tego, czy twoim klientem są inne firmy czy konsumenci, istnieje pewna grupa, która zwraca uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju. Ta grupa klientów interesuje się takimi rzeczami, jak:
- czy surowce pochodzą z odpowiedzialnych źródeł,
- dokładny skład produktów,
- czy podczas produkcji pracownicy mieli zapewnione godne warunki pracy,
- czy podczas produkcji nie ucierpiało środowisko naturalne, itd.
Wdrażając politykę zrównoważonego rozwoju nie tylko ułatwiasz sobie odpowiedzi na tego typu pytania, ale możesz aktywnie poszukiwać nowych klientów, pokazując zielone praktyki szerokiej publice, np. publikując roczny raport dot. zrównoważonego rozwoju.
Aby wyprzedzić rynek
Jeśli prowadzisz swoją firmę w Polsce, to masz niepowtarzalną szansę wyprzedzić inne firmy w zakresie zielonych praktyk. O ile na zachodzie prawie każdy biznes ma jakąś politykę dotyczącą zrównoważonego rozwoju i budżet na działania, to w Polsce temat jeszcze raczkuje. Jest zatem szansa zabłysnąć na tym polu i pokazać się jako lider w swojej branży. Takie posunięcie może być szczególnie cenne, jeśli twoja firma nie działa w sektorze, gdzie tematy środowiskowe są oczywiste (tekstylia, energetyka, budownictwo, itd.).
Bo po prostu warto
Niezależnie od tego, jakie stanowisko zajmujesz i w jakim stopniu zależy ci na finansowym rozwoju przedsiębiorstwa, to jeśli chodzi o środowisko, wszyscy „jedziemy na tym samym wózku”. Zamieszkujemy tę samą planetę, oddychamy tym samym powietrzem i pijemy tę samą wodę. Na każdym z nas leży odpowiedzialność za utrzymanie ekosystemu w stanie umożliwiającym przyszłym pokoleniom korzystanie z dóbr naturalnych. A ponieważ jako przedsiębiorcy i pracownicy mamy faktyczny wpływ i możliwość wprowadzania zmian na lepsze, powinniśmy tę odpowiedzialność przyjąć na siebie w jeszcze większym stopniu.
Źródło: https://zielonaferajna.pl/