Kultura biznesu na Zachodzie, a w Azji w dużej mierze od siebie odbiega. Żeby można było prowadzić wzajemną współpracę potrzebna jest znajomość różnic i podobieństw w sposobie działania. Ta wiedza zdecydowanie ułatwia współpracę między firmami z różnych stron świata. Zazwyczaj dzieje się tak, że jeśli firmie zagranicznej zależy na współpracy z chińską firmą, to musi pójść na kompromis i dostosować się do ich trybu pracy i zacieśniania relacji. Co warto wiedzieć o współpracy z Chinami?
Budowanie wzajemnych relacji
Podstawą, bez której negocjacje z chińską firmą zakończą się pewnym niepowodzeniem jest budowanie wzajemnych relacji opartych na zaufaniu oraz bliskości z chińskim kontrahentem. Chińczycy bardzo cenią sobie poznanie się z partnerami biznesowymi przed podjęciem wspólnych interesów, i jeśli chcemy kontynuować współpracę, nie możemy przeskoczyć tego etapu. Wspólne posiłki, czy wspólne spędzanie czasu, np. w trakcie zwiedzania kraju kontrahenta, mogą okazać się z naszej zachodniej perspektywy zbędną czynnością. Wynika to z faktu, że na pierwszym miejscu stawiamy pracę, a w drugiej kolejności, przy okazji, relacje z drugą stroną. W przeciwieństwie do zachodnich firm, chińskie firmy opierają pracę na wcześniej zbudowanej relacji i to ona definiuje sukces interesów.
Unikanie niepewności
Niezależnie od danego kraju żadna firma nie chce ponieść strat związanych z ich działalnością. Natomiast podejmowanie ryzyka jest już w innym stopniu zależne od kultury. Zachodnia firma jest w stanie częściej ponieść ryzyko, jeśli podejmowane przez nią decyzje mogą zapewnić zysk. Natomiast firmy azjatyckie unikają pochopności w działaniach i dążą do pewnych, przemyślanych decyzji. W wyniku ich ostrożności przeprowadzenie i podjęcie ważnych decyzji w krótkim odcinku czasu jest praktycznie niemożliwe. Nasz chiński partner może kilkukrotnie wracać do już omówionej i podjętej decyzji, mimo zakończenia tego etapu w negocjacjach. Wiąże się to z tym, że całe przedsięwzięcie musi być dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, by w przyszłości uniknąć niepowodzeń.
Współpraca długoterminowa
Jeśli nastawiamy się na współpracę z jedną firmą przez wiele lat, to właśnie chińskie firmy są dobrym targetem. Chińczycy dążą do budowania wzajemnego zaufania, na podstawie którego działa i funkcjonuje współpraca wieloletnia.
Sama definicja tego wymiaru kultury obejmuje planowanie w długiej perspektywie czasu konkretnych działań, które w przyszłości mają zapewnić sukces i zysk obu stronom. Podejmowanie współprac, które mają przynieść jednorazowy zysk nie leży w naturze chińskich firm. W tym aspekcie trzeba uzbroić się w dużą cierpliwość w kontekście podejmowanych działań i czasu jaki na nie przeznaczamy.
Czy dawanie prezentów jest przekupstwem?
Na Zachodzie w biznesie upominki są równoznaczne z ukrytymi zamiarami, mające doprowadzić do przekupienia drugiej strony. W kulturze chińskiej dawanie sobie prezentów przez współpracowników czy kontrahentów jest częścią budowania guanxi, które odnosi się m.in. do kontaktów i relacji biznesowych. Nie jest traktowane jako próba przekupienia drugiej strony, a jako miły gest podkreślający dobrą relacje między nimi. Prezenty są dopasowywane do stopnia w hierarchii, jak i też znaczenia w kulturze.
Źródło: https://eptimus.pl/ 🐉