Kultura biznesu na Zachodzie, a w Azji w du偶ej mierze od siebie odbiega. 呕eby mo偶na by艂o prowadzi膰 wzajemn膮 wsp贸艂prac臋 potrzebna jest znajomo艣膰 r贸偶nic i podobie艅stw w sposobie dzia艂ania. Ta wiedza zdecydowanie u艂atwia wsp贸艂prac臋 mi臋dzy firmami z r贸偶nych stron 艣wiata. Zazwyczaj dzieje si臋 tak, 偶e je艣li firmie zagranicznej zale偶y na wsp贸艂pracy z chi艅sk膮 firm膮, to musi p贸j艣膰 na kompromis i dostosowa膰 si臋 do ich trybu pracy i zacie艣niania relacji. Co warto wiedzie膰 o wsp贸艂pracy z Chinami?
Budowanie wzajemnych relacji
Podstaw膮, bez kt贸rej negocjacje z chi艅sk膮 firm膮 zako艅cz膮 si臋 pewnym niepowodzeniem jest budowanie wzajemnych relacji opartych na zaufaniu oraz blisko艣ci z chi艅skim kontrahentem. Chi艅czycy bardzo ceni膮 sobie poznanie si臋 z partnerami biznesowymi przed podj臋ciem wsp贸lnych interes贸w, i je艣li chcemy kontynuowa膰 wsp贸艂prac臋, nie mo偶emy przeskoczy膰 tego etapu. Wsp贸lne posi艂ki, czy wsp贸lne sp臋dzanie czasu, np. w trakcie zwiedzania kraju kontrahenta, mog膮 okaza膰 si臋 z naszej zachodniej perspektywy zb臋dn膮 czynno艣ci膮. Wynika to z faktu, 偶e na pierwszym miejscu stawiamy prac臋, a w drugiej kolejno艣ci, przy okazji, relacje z drug膮 stron膮. W przeciwie艅stwie do zachodnich firm, chi艅skie firmy opieraj膮 prac臋 na wcze艣niej zbudowanej relacji i to ona definiuje sukces interes贸w.
Unikanie niepewno艣ci
Niezale偶nie od danego kraju 偶adna firma nie chce ponie艣膰 strat zwi膮zanych z ich dzia艂alno艣ci膮. Natomiast podejmowanie ryzyka jest ju偶 w innym stopniu zale偶ne od kultury. Zachodnia firma jest w stanie cz臋艣ciej ponie艣膰 ryzyko, je艣li podejmowane przez ni膮 decyzje mog膮 zapewni膰 zysk. Natomiast firmy azjatyckie unikaj膮 pochopno艣ci w dzia艂aniach i d膮偶膮 do pewnych, przemy艣lanych decyzji. W wyniku ich ostro偶no艣ci przeprowadzenie i podj臋cie wa偶nych decyzji w kr贸tkim odcinku czasu jest praktycznie niemo偶liwe. Nasz chi艅ski partner mo偶e kilkukrotnie wraca膰 do ju偶 om贸wionej i podj臋tej decyzji, mimo zako艅czenia tego etapu w negocjacjach. Wi膮偶e si臋 to z tym, 偶e ca艂e przedsi臋wzi臋cie musi by膰 dopracowane w najdrobniejszych szczeg贸艂ach, by w przysz艂o艣ci unikn膮膰 niepowodze艅.
Wsp贸艂praca d艂ugoterminowa
Je艣li nastawiamy si臋 na wsp贸艂prac臋 z jedn膮 firm膮 przez wiele lat, to w艂a艣nie chi艅skie firmy s膮 dobrym targetem. Chi艅czycy d膮偶膮 do budowania wzajemnego zaufania, na podstawie kt贸rego dzia艂a i funkcjonuje wsp贸艂praca wieloletnia.
Sama definicja tego wymiaru kultury obejmuje planowanie w d艂ugiej perspektywie czasu konkretnych dzia艂a艅, kt贸re w przysz艂o艣ci maj膮 zapewni膰 sukces i zysk obu stronom. Podejmowanie wsp贸艂prac, kt贸re maj膮 przynie艣膰 jednorazowy zysk nie le偶y w naturze chi艅skich firm. W tym aspekcie trzeba uzbroi膰 si臋 w du偶膮 cierpliwo艣膰 w kontek艣cie podejmowanych dzia艂a艅 i czasu jaki na nie przeznaczamy.
Czy dawanie prezent贸w jest przekupstwem?
Na Zachodzie w biznesie upominki s膮 r贸wnoznaczne z ukrytymi zamiarami, maj膮ce doprowadzi膰 do przekupienia drugiej strony. W kulturze chi艅skiej dawanie sobie prezent贸w przez wsp贸艂pracownik贸w czy kontrahent贸w jest cz臋艣ci膮 budowania guanxi, kt贸re odnosi si臋 m.in. do kontakt贸w i relacji biznesowych. Nie jest traktowane jako pr贸ba przekupienia drugiej strony, a jako mi艂y gest podkre艣laj膮cy dobr膮 relacje mi臋dzy nimi. Prezenty s膮 dopasowywane do stopnia w hierarchii, jak i te偶 znaczenia w kulturze.
殴r贸d艂o: https://eptimus.pl/ 馃悏